Veel strategieën falen omdat ze helemaal geen strategie zijn

Veel strategie-implementatie trajecten mislukken omdat het bedrijf niets heeft dat de moeite waard is om te implementeren.

Het managementteam zit een paar dagen op de hei, de strategie wordt gedocumenteerd in een PowerPoint en een mooi rapport. Daarna worden de medewerkers in een bijeenkomst verteld dat zij hun gedrag moeten veranderen, balanced scorecards worden gemaakt en budget wordt gereserveerd voor de implementatie. En dan gebeurt er niets.

Een belangrijke reden voor het gebrek aan actie is dat veel “nieuwe strategieën” vaak geen strategieën zijn. Een echte strategie bevat enkele duidelijke keuzes in wat de organisatie gaat doen en niet gaat doen.

Veel strategieën zijn echter doelen. “We willen bij de top-3 van de markt behoren” is hier een voorbeeld van. Dit vertelt je niet wat je gaat doen, maar wat de uitkomst moet zijn. Je zult echter een strategie nodig hebben om dit ook daadwerkelijk te realiseren.

Andere strategieën zijn wel enkele keuzes, maar zij vormen geen samenhangende strategie. “We willen de operationele efficiency verhogen; we zullen ons richten op Europa en Azië; en we zullen activiteit X desinvesteren.” Dit kunnen goede beslissingen en prioriteiten zijn, maar ze zijn geen strategie.

Ik zal een beter voorbeeld geven. Rond het jaar 2001 werd het iconische Britse speelgoedbedrijf Hornby Railways, maker van modelspoorwegen, geconfronteerd met een faillissement. Onder de nieuwe CEO, Frank Martin, besloot het bedrijf om van koers veranderen en te focussen op verzamelaars en hobbyisten. Martin richtte zich in de nieuwe strategie (1) op het maken van perfecte schaalmodellen (in plaats van speelgoed); (2) voor volwassenen verzamelaars (in plaats van voor kinderen); (3) inspelend op een gevoel van nostalgie (omdat het volwassenen herinnerde aan hun kindertijd). Deze grote verandering werd een succes en de aandelenkoers van Hornby steeg in 5 jaar van £ 35 naar £ 250.

Dat komt omdat de nieuwe strategie een duidelijke set van slechts drie keuzes was die samen een duidelijke strategische richting voor het bedrijf vormden. Zonder een duidelijke strategische richting, is elk implementatieproces gedoemd te mislukken.

Wiericke Strategie helpt bij het formuleren van samenhangende strategische keuzes, maar vertaalt deze keuzes ook naar de gevolgen voor de manier waarop het bedrijf is georganiseerd door middel van de beproefde strategiekaart. Zo wordt de strategie een concreet plan wat wel geïmplementeerd kan worden.